Ökoiskola
„Okosan ökosan”
Beszámolók:
- Beszámoló – ÖKO Iskola – 2018-2019
- Beszámoló – ÖKO Iskola – 2020-2021
- Beszámoló – ÖKO Iskola – 2021-2022
- Beszámoló – ÖKO Iskola – 2022-2023
Munkatervek:
- Munkaterv 2019-2020-as tanév
- Munkaterv 2020-2021-es tanév
- Munkaterv 2021-2022-es tanév
- Munkaterv 2022-2023-es tanév
- Munkaterv 2023-2024-es tanév
Iskolánk, mint örökös ÖKO – iskola, abban különbözik egy átlagos iskolától, hogy nem csak a tanításban érvényesülnek a környezeti nevelés, a fenntarthatóság pedagógiájának elvei, hanem az iskolai élet minden területén.
Ez három szinten mutatkozik meg:
- Pedagógiai szinten
- A társas kapcsolatok szintjén
- Technikai, gazdasági szinten
Pedagógiai szinten:
- előnyben részesítjük a komplex, valós élethez közel álló szituációkat
- beépítjük az ismeretek elsajátításába az ökológiailag jelentős világnapokat
- a passzív szabály- és tudáselsajátítás helyett az aktív, a helyi környezetet felhasználó, a helyi környezetért való cselekvés közben történő tudásszerzésre helyezzük a hangsúlyt.
A társas kapcsolatok szintjén törekszünk arra:
- hogy az programok megvalósításában szerepet kapjon a csapatmunka;
- hogy a társas élet szabályai ne előre meghatározottak legyenek, hanem a diákok felelős részvételével kialakítottak legyenek;
- hogy az iskola ne csak befogadója, hanem aktív alakítója, kezdeményezője is legyen külső kapcsolatoknak.
A technikai/gazdasági szinten igyekszünk: - takarékosan bánni az energiaforrásokkal;
- csökkenteni a tényleges hulladék mennyiségét;
- szelektív gyűjtéssel formálni a hulladékkezelést;
- az iskola külső belső környezetét esztétikusan alakítani;
- a technikai dolgozók aktív részvételével formálni a tanulók környezettel kapcsolatos benyomásait;
- megteremteni az egészséges étkeztetés feltételeit.
Módszerek, tanulásszervezési formák
Pedagógiai munkánk során figyelembe vesszük a gyermekek életkorát és egyéni sajátosságait, ennek megfelelően változatos pedagógiai módszereket alkalmazunk a környezettudatos magatartás, a környezetért felelős életvitel kialakítása érdekében.
- Kooperatív tanulási technikák
- Osztálykirándulások
- Csoportszintű gyakorlati foglalkozások
- Versenyek
- Témanap – Projektnap
- A tanítási órákon alkalmazott klasszikus módszerek
- Projekthét
- Megemlékezés
Céljaink:
- Legfőbb célunk a tanulók környezettudatos szemléletének formálása, a környezet szeretetére, tiszteletére nevelés.
- Pedagógiai munkánk során nagy figyelmet fordítunk arra, hogy kiemelten szem előtt tartsuk a környezettudatos nevelés és a fenntarthatóság pedagógiájának elveit.
- A munkaközösség figyelemmel kíséri és javaslataival segíti a nevelési tevékenységet, gondot fordít arra, hogy a környezettudatosság beépüljön az éves munkatervekbe.
- A környezetvédelem jeles napjainak és a környezetvédelemnek a népszerűsítése.
- Vetélkedők és előadások szervezése.
- Lakóhelyünk, hazánk természeti értékeinek bemutatása, különös tekintettel a pusztuló természeti és épített környezetre.
- Természeti és környezeti problémák bemutatása, mit tehetünk ellenük.
- Kirándulások szervezése szűkebb és tágabb környezetünk megismerése céljából.
- A természet tanulmányozása tantermen, iskolán kívül, a szabadban.
- Rendszeres szakmai kapcsolat az iskolánkban működő munkaközösségekkel, közös programok szervezése.
Feladataink:
- Az energiatakarékosságra (világítás, szellőztetés, vízfogyasztás) kiemelt figyelmet fordítunk. DÖK tagok általi ellenőrzési rendszer kialakítása folyamatban.
- Szelektív hulladékgyűjtés megvalósítása: az osztályokban, folyosókon elhelyezett gyűjtőedényekbe külön gyűjtjük a papírt, a műanyag hulladékot, a kupakot, majd a közeli szelektív hulladékgyűjtőkbe, kupakszívbe ürítjük.
- Hulladékok kreatív feldolgozása – vetélkedő az újrahasznosítási lehetőségekről, pedagógiai munkát segítő eszközök készítése, ötletbörze a többségi intézmények pedagógusainak.
- ÖKO – faliújságon megjelennek a környezetvédelemmel, fenntarthatósággal kapcsolatos tájékoztatások.
- Részt veszünk a környezetvédelemmel kapcsolatos programokban („Teszedd”, Európai Hulladékcsökkentési Hét, Fenntarthatósági témahét).
- Megemlékezünk a Világnapokról (Föld, Víz, Madarak és fák, Állatvédelem).
- Növények gondozása, nevelése: szobanövények gondozása az osztályokban, közösségi terekben. Palántázó melegház, iskolakert folyamatos fejlesztése (fűszernövény, korai zöldségfélék).
- Környezettudatos magatartás, példamutatás az intézmény dolgozói által (pedagógus, pedagógiai munkát segítők, technikai dolgozók).
Állatvédelmi témahét
Mozdulj a klímáért!
Kupakszív-adomány
ZÖLD ZUG
SZELEKTÍV HULLADÉKOK ÜRÍTÉSE
TeSzedd!
EURÓPAI HULLADÉKCSÖKKENTÉSI HÉT
Fenntarthatósági témahét
Autómentes világnap
Állatok világnapja
Vizes élőhelyek világnapja
Újra papír napja
Föld napja
Madarak és fák napja
Dátum: 2023. szeptember
Galéria
Intézményünk galériájában megtakintheti iskolai rendezvényeinket, foglalkozásainkat, ünnepségeinket...
Étkeztetés
Élelmezés szervező: tel.: 06/30 304-67-23, Központi telefonszám és email: 52/414-356 (26-os mellék) etkezes@diminfo.hu
Elérhetőség
Debreceni Bárcszi G. EGYMI
4024 Debrecen, Budai Ézsaiás utca 2.
-
Székhely:
- Budai Ézsaiás utca 2. Telephely:
- Nagy Gál István u. 4.